Ako tek od nedavno radite kao copywriter ili možda tek planirate da učite copywriting, a ne znate odakle da počnete – pročitajte pet saveta za početnike.
1. Motivacija je važnija od diplome
Nemojte se brinuti hoćete li naučiti da pišete copy, čak iako niste briljirali sa ocenama u školi.
Mnogi copywriteri su nesigurni u početku, pitaju se: “Mogu li ja to?” i sumnjaju u sebe, pogotovo ako nemaju fakultetsku diplomu.
Diploma žurnalistike svakako donosi svoje prednosti, ali nije nužna da biste postali kvalitetan copywriter.
Mnoge stvari koje učite u školi zapravo i nisu primenljive na pisanje copy-a.
Akademsko pisanje ima za cilj da Vas nečemu nauči, ali kao takvo je najčešće puno stručnih termina, naučnog stila, a ponekad čak suvoparno i dosadno.
Copywriting je drugačiji.
To je forma pisanja čiji je cilj prodaja, pretvaranje potencijalnih klijenata u stvarne mušterije. Za to Vam je potrebna “ulična pamet” pre nego knjiška.
Klijenti Vas gotovo nikad neće pitati kakvu diplomu imate. Baš ih briga za to. Ono što je njima bitno jeste da Vaše pisanje donosi rezultate za njihovu prodaju.
2. Prvo usavršite pisanje kratkih tekstova
Krenite od email-a, automatizovanih email sekvenci, objava na Facebook-u ili Instagramu, reklama na društvenim mrežama, Google reklama…
To je obično samo nekoliko redova teksta, kratak paragraf ili naslovi. Ono što je ovde važno je da usput učite kako ljudi reaguju na to, kako odgovaraju.
Kad krenete da razvijate osećaj u stilu “hej, ovo radi” ili “uf, ovo neće proći”, na taj način usavršavate veštinu pisanja i gradite samopouzdanje.
Može biti zastrašujuće odmah krenuti od pisanja 10, 20 prodajnih stranica za sajtove – to može potrajati nedeljama.
Bolje je krenuti od nečega za šta treba sat ili par sati, što ubrzo možete testirati na svojim klijentima i mnogo lakše shvatiti kako stvari funkcionišu u svetu copywriting-a.
3. Provedite 80% vremena u istraživanju, a samo 20% u pisanju
Mnogi copywriter-i jedva čekaju da sednu za kompjuter, zgrabe olovku, zgrabe papir i odmah krenu s pisanjem. To baš i nije preporučljivo, jer neće doneti dovoljno dobre rezultate.
Provedite vreme istražujući svoje klijente, dobro ih upoznajte – koje su njihove frustracije, šta ih muči, koji su im ciljevi i šta im je potrebno?
Kada dobro upoznate svoje klijente, biće Vam mnogo lakše da sastavite poruku kojom se obraćate baš njima, sa kojom će se oni poistovetiti.
Nemojte žuriti s pisanjem. Ako dobro odradite posao, ako dobro istražite, kada dođete do samog pisanja, to će ići mnogo brže i lakše.
Provedite dosta vremena u razmišljanju, istraživanju, dobro promislite koju poruku je potrebno da isporučite.
Šta ih privlači, šta ih odbija – o svemu tome razmislite pre nego što napišete i jednu jedinu reč.
4. Pišite kao što govorite
U pravu je Vuk, ali ovde ne mislimo na to 🙂 Pišite kao što biste pričali sa porodicom, prijateljima, poznanicima.
Na čitaoce gledajte kao na bilo kog običnog čoveka sa kojim biste stupili u komunikaciju. Cilj je da se povežete sa njima.
Zato pišite razumljivim, pristupačnim, jednostavnim jezikom.
Ovo je još jedan razlog zašto formalno obrazovanje nije presudan faktor da napišete dobar copy.
Ponekad ćete u prodajnim tekstovima pisati pasuse koji sadrže samo jednu rečenicu ili čak samo jednu reč. To se razlikuje od pisanja kakvim su Vas učili u školi, ali za copywriting, to funkcioniše odlično.
Zašto?
Zato što je lako za čitanje.
Ideja je da kada neka osoba čita Vaš tekst, ona ima doživljaj kao da pričate sa njom. Super je kada je tekst takav da skoro može da čuje Vaš glas.
Ne treba da se pogubi u tekstu, da se zbuni, da joj bude teško da razume. Akademski pisci ponekad pišu tako da zvuče pametno, ali njihovim čitaocima to bude nerazumljivo.
Takođe, kada pišete, zamislite da pišete jednoj osobi, a ne grupi ljudi. Neka zvuči kao komunikacija 1-na-1. Neka bude lično.
Ja pričam sa Vama, a ne naša kompanija je bla bla…
Evo primera.
Profesionalna komunikacija pomaže da se suočavamo sa izazovima današnjeg digitalnog sveta, gde je komunikacija važnija nego ikada pre.
Puno nekih nabacanih reči koje kao da ništa ne govore i verovatno ste pomislili: “Hmm.. šta?”
To se može reći mnogo jednostavnije:
Copy = novac.
Vidite razliku?
5. Čuvajte dobre primere
Napravite listu tzv. swipe fajlova. Swipe fajlovi su zapravo kao neka vrsta Vašeg copywriting sefa.
Pošto kao početnik nemate mnogo iskustva, potrebno je da prvo izučite tuđi rad.
Pogledajte tuđe landing stranice, email-ove, kataloge, reklame… Sve što bi Vam moglo poslužiti za inspiraciju.
Ako pročitate mnogo raznovrsnih primera, pohvataćete određene obrasce u pisanju. Shvatićete određene principe kojima se možete voditi, a zatim i sami pisati sa većom lakoćom.
Poslednje što želite jeste da uključite kompjuter i buljite u prazan dokument, pokušavajući da smislite nešto sami od sebe. To je jako teško.
Takođe, to nije ono što rade profesionalci.
Copywriting stručnjaci imaju svoju arhivu swipe fajlova tj. korisnih primera na koje se redovno oslanjaju.
Ako treba da napišete kampanju za neki proizvod, umesto da razmišljete “moglo bi ovako, moglo bi onako…” bolje se konsultujte tuđim primerima.
Kakve reklame za proizvod tog tipa su pravljene u poslednjih nekoliko godina? Kakve su tamo bile ponude? Ima li neki sličan proizvod koji Vam može dati ideju?
Razmotrite kakvi su naslovi bolje prolazili, kakve priče i krenite od toga. Prilagodite svom proizvodu, napravite nekoliko potrebnih izmena i eto ga.
Ne gubite vreme pokušavajući da izmislite toplu vodu. Slobodno se oslonite na ono što provereno radi.
Naručioca ne zanima kako ste došli do svoje ideje. Takođe ga ne zanima koliko dugo ste pisali tekst, da li Vam je išlo kao od šale ili ste se mučili.
Neće Vam platiti drugačiju sumu ako Vam je trebao jedan dan ili jedan mesec.
Zato slobodno skupljajte primere u arhivu i ugledajte se na njih. Nije sramota – tako izgleda proces učenja.
Naš tim je orijentisan na izradu sajtova usmerenih na prodaju, što naravno podrazumeva i copywriting usluge.
Ukoliko želite sajt na kome ćete sami pisati tekstove, tu smo da pomognemo oko tehničkih delova i zajednički kreiramo najbolju strategiju za Vas.
Više o našem načinu rada pogledajte ovde.
Izvor: youtube.com/DanLok