9 saveta da postanete bolji copywriter

U ovom članku ćemo govoriti o vežbama za unapređivanje copywriting-a. Izdvojili smo 9 najboljih vežbica za uspešniji copywriting. Većinu vežbi možete da obavljate u svom autu, dok se vozite na posao.

 

  1. Mentalno prepravljanje reklama

Svaki put kada vidite neku reklamu razmišljate ovako: „Hmm, šta bih ja mogao da uradim sa ovom reklamom da bi ona bila još i bolja?“

Recimo da se vozite ulicom i prolazite kraj DM-ovog bilborda na kom pise „Tu sam čovek tu kupujem“.

Šta Vi treba da uradite? Treba da razmišljate o načinima da ova reklama bude još bolja. To se zove mentalno prepravljanje reklama.

Copywriteri ovo stalno rade, vežbaju, ostaju u toku sa trendovima i dešavanjima i samim tim unapređuju svoje veštine.

Ili recimo vidite reklamu za pseću činiju koja se automatski puni.

Razmišljate šta biste Vi mogli dodati ili oduzeti toj reklami, ili čak je potpuno izmeniti tako da pseća automatizovana činija počne masovno da se prodaje!

Kako da ubedim nekoga da je ovo baš ono što mu treba?

To su pitanja koja postavljate sebi kada radite mentalno prepravljanje reklama.

Možete ovo da vežbate prolazeći kroz grad ili na Google-u, Facebook reklamama, Instagram reklamama..

Razmišljate uvek: kako ovo može da bude još bolje?!

Postavite se Vi u ulogu kupca. Pomislite, šta sad fali ovoj reklami da bi me oborila sa nogu? To što fali, mentalno dodajte!

Najbolje od svega je što ovu vežbu možete da radite bilo kad, bilo gde i ne trebaju vam čak ni papir i olovka.

 

  1. Napravite folder sa omiljenim reklamama (Kreativni folder)

U taj folder čuvajte sve super reklame koje ste videli i copy-e koje ste pročitali.

Ovaj folder može biti i digitalan ili prava fascikla prepuna isečaka iz novina. Nije važno u suštini, dok god Vas inspiriše.

Folder služi da kad ga otvorite i vidite te sve sjajne ideje doživite Wow efekat i inpirišete se za sopsteno kreativno stvaranje.

Kada god Vam zapadne za oko nešto zaminljivo, skrinujte to ili isecite, ištampajte i sačuvajte u svoj Kreativni folder.

Sjajno je imati ovaj folder na telefonu, jer danas se od telefona ne odvajamo tako da uvek imamo inspiraciju sa sobom.

Sačuvajte stvari na koje ste Vi pali, koje ste Vi poželeli da kupite zbog reklame, stvari koje su smešne, koje su stvarno dobre! Reklama je sjajna i naučili smo nešto novo zahvaljujući njoj? U Folder!

Poenta je da nam ideje ostanu za kasnije, kada nam nestane svojih ideja, pogledamo u Folder i inspirišemo se. Kada pišemo npr. landing page i ponestane nam ideja, odemo u Folder i pogledamo neke landing stranice koje smo ranije sačuvali i dobijemo ideju, bar u kom pravcu razmišljati.

ambijent za copywriter-a, telefon, lap top, planer

  1. Benefiti, a ne osobine!

O ovoj temi se dosta raspravlja, ali hajde da vidimo na konkretnom primeru.

Imamo softver kompaniju koja forsira osobine na svojoj stranici, što može da bude vrlo zbunjujuće. Kažu da njihov softver može da „radi pod opterećenjem više osnovnih struktura podataka istovremeno“ što u prevodu znači da će i u otežanim okolnostima server ostati stabilan.

Staviti konkretnu osobinu na prodajnu stranicu (pogotovo koristiti termine određene struke) je rizično jer to će biti jasno samo drugom inženjeru i nikom više.

Ljudima treba predstaviti benefite. Šta je to što oni mogu da dobiju od našeg proizvoda/usluge?

Benefit za pređašnju osobinu  bio bi : „ Iako bi Vaš sajt posetilo 300.000 hiljada posetilaca odjednom, on ne bi pao. Toliko je jak ovaj softver!“

Ljude interesuje benefit, njega razumemo i svi mi koji nismo u IT sektoru. A pređašnju navednu osobinu percipiramo kao bla, bla neki inženjerski izraz, bla, bla.

Još jedan primer:

Na reklami avionska kompanija nudi 50.000 bodova ako se registujete na njihov program lojalnosti. I to je sve. Ne piše ništa više. Čekaj.. šta znači 50.000 bodova? Je l’ to mnogo i malo? Besplatne milje? Za jedan let, dva leta? Prosečni putnik nema pojma, zbunjen je i odustaće od registracije. Ali ako bi avio kompanija u reklamu stavila da možete prilikom registracije dobiti na poklon dovoljno bodova za dve povratne karte za bilo koju destinaciju.. e to je već nešto drugo!

Suština je da jednu ideju napravite dostupnu za mnogo ljudi.

Dakle, osobinu pretvaramo u benefit koji svi razumeju.

 

  1. Skrati, još skrati i onda još malo skrati

Poenta copy-a nije da bude određene dužine ili širine. Poenta je da prenese suštinu. Ako je moguće u što sažetijem obliku.

Kada pišemo copy, verovatno će prva verzija biti poprilično duga i razuđena. To je okej. Ali onda ćemo  je preraditi opet i izbacićemo nepotrebne fraze, ponavljanja, čak i čitave rečenice. Sad je bolje.

Ali hajde da vidimo može li to da se preradi da bude još sažetije, a da nimalo ne izgubi suštinu.

I tako dok god ne dobijemo što kraći tekst koji je pritom efektan!

Evo još jednog primera za avio kompaniju:

„Mi bismo voleli da Vas upoznamo sa našom ponudom koja sadrži razne alate i usluge vazduhopolovne industrije. Naš primarna svrha je korišćenje softvera kako bismo unapredili bla bla bla..“  Dugo i dosadno, razuđeno.

Daj da skratimo i obradimo:

„Naš najvažniji cilj je da uspešno koristimo softver kako bismo za svakog putnika let učinili sigurnijim i udobnijim“. Ovo je već bolje.

Ali hajde da probamo još da preradimo:

„Mi pravimo softver koji automatski upravlja avionom.“ Ovo je skoro tweet.

Nije nužno da copy bude kratak, ali mora da bude ubitačan. Mora da prenosi suštinu i da svima bude jasno o čemu se radi.

Copywriter, šolja, kafa, planer

  1. Ručno prepisivanje poznatih copija

Ako imate neki uzor u copywriting-u npr. Warren Buffeta, uzmite njegove copije i doslovno ih prepisujte od reči do reči.

Najbolje je da to radite rukom, odnosno olovkom na papiru jer ljudski mozak tako najbolje usvaja informacije, ali možete i kucati na računaru, kako Vam je draže.

Doslovno prepisujte rečenice i primetićete da obraćate pažnju na punkciju rečenica, na reči, na izraze, na fraze, na stil, na dužinu paragrafa.. na način nabrajanja.

Prosto ćete usvojiti način pisanja i razmišljanja Warrena Baffeta, što ne znači da ćete biti njegova kopija već ćete obogatiti svoj stil i svoj način razmišljanja.

Prepisujte i istorijski uspešne reklame npr. reklamu za Apple Ipod koja se sastoji iz jedne rečenice: „Hiljadu pesama u vašem džepu.“

Eto, znači kratke rečenice pale. Vežbajte kratke rečenice.

Razložite ovu Apple rečenicu na delove, pa vidite koji misaoni tok joj je prethodio. Zato je važno prepisivati, jer mozak drugačije percipira dok se prepisuje element po element nego dok se čita u cugu.

 

  1. Probijajte svoje granice u pisanju

Problem mnogih koji žele da pišu copy je što se ne usuđuju da izađu iz svoje zone komfora i da pišu riskantije, da daju šansu nekim novim elementima.

Da se razumemo, sigurno je dosadno.

U svetu koji se otima za pažnju sigurno ne prolazi. Potrebno je svoje pisanje dići na jedan uzbudljiviji nivo.

Da vidimo neki primer:

„Dobrim marketingom treba da prenesete svoju poruku i tako dođete do želenog cilja. Da bi Vaša poruka bila primećena treba da bude uočljivija od marketinga Vaše konkurencije, a to ćete postići tako što ćete analizirati konkurenciju..bla,bla,“  Ovo je dosadno. Sigurno, ali dosadno.

Hajde da dignemo to na viši nivo i da malo začinimo:

„Ukoliko je Vaša reklama ista kao i reklama vaše dosadne konkurencije, nećete ništa postići. Menjate je.“  Ovo je već zanimljvije!

Opušteniji način izražavanja nije uvek i za sve pogodan, ali je zanimljiviji i energičniji. Sećate se i u školi, svima su bili draži profesori koji nisu bili suviše formalni.

Prosto, energija zaokuplja pažnju. Energiji treba opuštenost, ne ukočenost.

Copywriter ideje, olovka, papir, kafa, copywriting

  1. Čitajte svoje tekstove naglas

Ovo je vrlo važna i transformativna vežba!

Najčešći problem koji ljudi imaju sa pisanjem je što je neprirodno.

Razmislimo o tome, sedimo ispred nekog svetlećeg ekrana, i pritiskajući slova na tastaturi pokušavamo da prenesemo neku misao.

To baš nije prirodno za čoveka, prirodnije je kada razgovaramo.

A kada razgovaramo koristimo drugačije izraze nego kad pišemo. Zato je važno naglas čitati ono što pišemo kako bismo videli da li to zvuči prirodno.

Možete da koristite diktafon na telefonu kao pomoć na 2 načina:

Da se snimite u trenutku inspiracije, pa da kasnije to transkribujete u tekst…

Ili da uključite diktafon, pročitate Vaš tekst i onda ga kasnije slušate i dodajete ili odbacujete ono što Vam ne zvuči dovoljno dobro i prirodno.

 

  1. Koristite čepiće za uši

Ili prosto radite u tišini.

Međutim, malo kod od nas ima baš takve uslove. Uglavnom radimo u kancelarijama gde kolege pričaju, automobili na ulici trube, možda se čuje i neka muzika. To nam sve skreće pažnju i kvari koncentraciju..

Zato, čepići za uši. Kada ste u tišini nasamo ste sa sobom, inspiracijom, idejama, činjenicama.. Za pisanje je dobro da ste u svom svetu.

copywriter, pisanje, rad, računar

  1. Budite multifunkcionalni

Današnji svet je svet medija, raznih medija.

Pogotovo je video dobio na značaju u poslednje vreme.

I zato je bolje da polako izučavate više alata i tehnika. Jer danas dobar copywrter nije samo osoba koja piše tekst već je njegov zadatak često i obrada videa, pisanje scenarija za taj video, dizajn, Photoshop..

Ne treba ovo da Vas obeshrabri već da vas motiviše da se malo po malo uspinjete na lestvici tako što ćete biti „dečko za sve“ i samim tim produktiniji i traženiji copywriter.

 

I evo nas na kraju. Protrčali smo kroz 9 značajnih vežbi za copywriting.

Najbolje bi bilo kada biste ih primenjivali svakodnevno pogotvo jer se većina može raditi mentalno dok čekate na semaforu, a čepići za uši nisu tako skupi.

 

Ove vežbe dokazano deluju, koristili su ih i dan-danas ih koriste uspešni copywriteri.

 

Ukoliko dosledno budete primenjivali vežbe, trebalo bi da značajno unapredite svoje veštine pisanja. Ako Vam pak treba dodatna pomoć, slobodno nam se obratite, tu smo za Vas.

 

Izvor: youtube.com/KopywritingKourse

 

 

 

 

 

 

Zainteresovani ste za usluge naše agencije?

Ukoliko ste zainteresovani za neku od naših usluga, ostavite nam svoj email kako bismo Vas kontaktirali za više informacija.

Слика 1ТП1Т

Saša Dvizac

Saša Dvizac je osnivač i CEO TURMALIN-a. Njegove ideje, vizija i preduzetnički duh su zacrtali pravac razvoja brenda Turmalin u narednim godinama. Takođe, on je zadužen za wordpress development kao i WEB i UX dizajn našeg sajta. Kao sertifikovani projektni menadžer (PwC) sa svojim iskustvom iz privrede kako u Srbiji tako i u SAD, kreirao je ideju i viziju brenda koja treba da omogući velikom broju ljudi zapošljenje i osposobljavanje za prekvalifikaciju u IT sektor putem rada na praktičnom primeru. Saša je završio Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu kao Master inženjer menadžmenta u osiguranju i planira daljnju specijalizaciju u pravcu istraživanja sa fokusom na digitalizaciju oblasti prodaje i osiguranja pomoću UX metoda, digitalnog marketinga i razvoja softveskih rešenja.
Ostavite komentar:
Podelite ovaj članak: