Dobro održavanje sajta je neophodno za ispravno i dugotrajno funkcionisanje sajta. Omogućava vam rano uočavanje problema, njihovo rešavanje i osigurava da vaš sajt ostane operativan i koristan. Pratite našu listu bitnih stvari u nastavku teksta, kako biste uspešno održavali svoj WordPress sajt.
Mnogo je razloga za izradu sajta, a njegov uspeh zavisi od mnogih faktora. Jedan od aspekata koji utiču na uspeh sajta je pravilno održavanje, koje je često zapostavljeno. Svi WordPress sajtovi zahtevaju barem određeni nivo održavanja, kako bi bili sigurni i dobro funkcionisali. I iako treba da uložite truda u održavanje, to ne mora biti složeno i komplikovano ako tačno znate šta treba da uradite i kada.
Da bismo vam pomogli u ovom poduhvatu, sastavili smo listu bitnih stvari, koja će vas voditi kroz održavanje WordPress sajta i koja će vam pomoći da se sajt redovno ažurira, zaštiti i radi bez zastoja. Iako se ovo može činiti teškim zadatkom, ne očajavajte. Podelili smo ove zadatke prema učestalosti kada bi ih trebalo izvršavati, u rasponu od nedeljnih, mesečnih i godišnjih zadataka.
Krenimo sa tutorijalom za pravilno održavanje sajta.
Zašto treba da održavate vaš WordPress sajt?
Vaš sajt je nekako poput automobila. Ako ga tretirate dobro, služiće vam odlično duži niz godina. Međutim, u slučaju da odustanete od održavanja, problemi mogu početi da se gomilaju i ako zaista odložite njihovo rešavanje, vaš sajt može čak i prestati da radi.
Vaš sajt, sam po sebi se takođe konstantno menja. Možda objavljujete novi sadržaj, menjate dizajn, dodajete nove funkcije i još mnogo toga. Sastavite sve te promene i postoji veliki rizik da nešto ne bude u redu i da vaš sajt prestane da radi.
Ovo zvuči pomalo zastrašujuće, ali ne mora biti. Većinu vremena sve te promene prolaze usput. Međutim, da biste izbegli retke situacije u kojima nešto pođe po zlu i kako biste bili u toku sa trendovima na vašem sajtu, važno je da uložite malo vremena u održavanje sajta.
Lista za održavanje WordPress sajta
Nedeljni zadaci održavanja sajta
1 – Posetite vaš sajt
Ovo se čini jednostavnim, ali samo posećivanje front-enda vašeg sajta i klikanje na nekoliko ključnih stranica je odličan način da se otkriju svi potencijalni problemi. S tim da je lako zaboraviti na ovo i umesto toga provesti sve vreme na kontrolnoj tabli vašeg sajta. Dakle, jednom nedeljno, samo posetite vaš sajt i pregledajte nekoliko ključnih stranica kako biste bili sigurni da sve i dalje radi onako kako očekujete.
2 – Uređujte komentare
Ako dozvolite komentare na svom sajtu, moraćete da provedete neko vreme uređivajući ih svake nedelje, kako biste bili sigurni da odobravate stvarne komentare i označavate/brišete neželjene komentare.
Da biste uštedeli vreme na uređivanju komentara, možete razmotriti upotrebu plugina za zaštitu od neželjenih komentara kao što je Akismet. Na taj način, samo treba da se prijavite jednom nedeljno da biste odobrili komentare i videli da li je Akismet slučajno označio pravi komentar kao neželjen.
3 – Napravite rezervnu kopiju sajta
Imati nedavnu rezervnu kopiju je neophodno za zaštitu podataka vašeg sajta. Dakle, ako vaš hosting provajder ne brine o rezervnim kopijama umesto vas, morate sami da napravite rezervnu kopiju. Za većinu sajtova, dovoljno je jednom nedeljno praviti rezervne kopije.
Ako imate statičan sajt sa brošurama koje se nikada ne menjaju, tj. nema članaka na blogu ili komentara, onda možete i jednom mesečno praviti rezervne kopije sajta. Optimalna učestalost pravljenja rezervnih kopija na vašem sajtu zaista zavisi od toga koliko često unosite promene i dodajete sadržaj u bazu podataka.
4 – Ažurirajte sajt (WordPress, plugine, teme)
Ako želite da zaštitite svoj sajt kako bi nastavio normalno da funkcioniše, neophodna je brza primena ažuriranja. Svake nedelje treba da proverite da li postoje neka ažuriranja za WordPress, plugine ili teme.
Ako postoji nešto da se ažurira, trebalo bi odmah to da uradite. U slučaju da ste zabrinuti zbog problema sa kompatibilnošću, možete da testirate promene na pripremnom sajtu pre nego što ih primenite na svoj aktivni sajt. Ili možete da prebacite svoj sajt u režim održavanja dok primenjujete ažuriranje.
5 – Testiranje ključnih formi i opcija
Ako imate važne forme ili opcije(poput postupka plaćanja) važno je da ih redovno testirate. Nema ništa gore od toga da se pitate zašto tokom proteklih 10 dana niste dobili potencijalne kupce/imali prodaju a onda otkrijete da je to zato što je vaša forma prestala da funkcioniše.
Na nekim sajtovima, možda ćete želeti to da radite jednom mesečnom umesto jednom nedeljno. Zaista zavisi od toga koliko su forme/opcije neophodne za vaše poslovanje. Forme gde zbog jednog problema izgubite klijenta ili prihod, uvek je dobro testirati jednom nedeljno. A za zaista preko potrebne forme/opcije, možda biste želeli da postavite neku vrstu automatizovanog sistema za nadzor. Na primer, Pingdom nudi nadgledanje transakcija za testiranje ključnih formi/opcija na dnevnom nivou.
6 – Proverite Google konzolu za pretragu
Ako Google naiđe na bilo kakve probleme na vašem sajtu sa SEO ili optimizacijom za mobilne telefone, dobićete upozorenja u Google konzoli za pretragu. Iz tog razloga, važno je da se često prijavljujete da biste videli da li je Google prijavio bilo kakve probleme sa vašim sajtom.
Sve probleme možete brzo videti klikom na zvono sa obaveštenjima u gornjem desnom uglu.
Takođe možete da pregledate ostale izveštaje da biste videli promene i trendove.
Mesečni zadaci održavanja sajta
7 – Pokrenite testove performansi
Koliko brzo se vaša stranica učitava igra kljunu ulogu u korisničkom iskustvu i stopama konverzije, pa čak ima i mali pozitivan na SEO.
Kada ste napravili sajt, verovatno ste ga optimizovali da ima dobre performanse. Međutim, to ne znači automatski da će vaš sajt ostati optimizovan, pa je važno i dalje povremeno procenjivati učinak sajta kako biste ulovili sve potencijalne probleme.
Jednom mesečno je sasvim dovoljno raditi testove optimizacije, a kod nekih kritičnih sajtova biste možda trebali i jednom nedeljno to da radite.
8 – Analizirajte saobraćaj na svom sajtu
Da biste razumeli šta se događa na vašem sajtu, trebalo bi da koristite neku vrstu alata za veb analitiku kao što je Google analitika.
Ako je digitalni marketing ozbiljan deo vaše strategije, verovatno već svakodnevno proveravate svoju veb analitiku. Većina vebmastera ne mora to često da proverava, ali je svakako korisno da se prijavite jednom mesečno kako bi ispratili trendove i šta se dešava.
Ako je SEO važan deo vaše strategije, možda ćete želeti da podesite nadgledanje ključnih reči kako biste pratili rangiranje svog sajta na Google-u i vršili provere svakog meseca.
9 – Pokrenite sigurnosno skeniranje
S obzirom da je WordPress prilično popularan, privlači dosta malicioznih virusa. Da biste bili sigurni da vaš sajt neće postati žrtva, dobro je pokretati redovna sigurnosna skeniranja kako biste uhvatili potencijalne probleme. Većina WordPress sigurnosnih plugina uključuje funkcije automatskog sigurnosnog skeniranja.
10 – Optimizujte bazu podataka svog sajta
Baza podataka vašeg sajta je ono što čuva sav vaš sadržaj, postavke tema, postavke plugina itd. Vremenom može stvoriti mnogo nereda putem stvari kao što su revizije članaka, privremene promene, neželjeni komentari i slično. Iz tog razloga, dobra je ideja da periodično optimizujete bazu podataka sajta kako biste uklonili sav ovaj otpad.
To možete učiniti pomoću nekih plugina za performanse, uključujući WP Rocket. Ovi plugin vam takođe omogućavaju da zakažete da se optimizacija baze podataka izvršava automatski.
11 – Proverite da li postoje prekinuti linkovi ili 404 greške
Prekinuti linkovi ili 404 greške su užasne za korisničo iskustvo na vašem sajtu, jer sprečavaju posetioce da pronađu ono što traže.
Iako su prekinuti linkovi i 404 greške odvojene stvari, one idu ruku pod ruku, jer neispravni link obično dovodi direktno do 404 greške. Ako niste upoznati sa 404 greškom, to je greška koju vaš sajt prikazuje kada posetilac otvori URL koji ne postoji.
Da biste na svom sajtu proverili neispravne linkove, možete koristiti plugin za proveru neispravnih linkova. Kkoa biste pronašli stranie koje su posetioci pokušali da pristupe i koje su dovele do 404 grešaka, možete da potražite nešto poput “Nije pronađeno” u Google analitici, a zatim kliknete na spisak da biste pronašli određene URL adrese koje su pokrenule 404 greške.
Pored ispravljanja 404 grešaka na sajtu, možete i da kreirate prilagođenu stranicu 404, uz pomoć Elementora, koaj posetiocima može da pomogne da vide ono što traže.
12 – Verifikujte rezervne kopije svog sajta
Rezervna kopija je dobra samo ako radi. Dakle, iako biste trebali da pravite rezervne kopije svog sajta jednom nedeljno, takođe je važno povremeno proveravati da li te rezervne kopije stvarno rade. To možete učiniti vraćanjem rezervne kopije vašeg sajta na pripremni sajt ili korišćenjem lokalnog WordPress razvojnog okruženja pomoću alata kao što su Local ili DevKinsta.
Godišnji zadaci održavanja sajta
13 – Razmislite da li vam treba novi hosting
Kako vaš sajt raste, vrlo je moguće da će toliko rasti da preraste trenutni hosting. Ovo je dobar problem, ako se tako može nazvati, ali će možda biti potrebno nadograditi hosting na viši nivo ili čak i preći kod drugog, boljeg hosting provajdera.
Ako već nailazite na ograničenja hostinga, verovatno će vas provajder kontaktirati. Ali ako to ne urade, ipak je dobra ideja da ga kontaktirate jednom godišnje ili češće, kako biste proverili da li hosting još uvek zadovoljava vaše potrebe kada su u pitanju performance, pouzdanost i funkcije.
14 – Promenite WordPress lozinku
Svi WordPress bezbednosni saveti na svetu nisu dovoljni ako se virus domogne vašeg korisničkog imena i lozinke. Iz tog razloga je dobra ideja da sledite principe dobre lozinke i promenite administratorsku lozinku za WordPress jednom godišnje najmanje.
Ovo, u kombinaciji sa drugim taktikama poput ograničavanja prijave, trebalo bi da vas zaštiti od hakerskih napada i drugih pretnji zasnovanih na prijavi.
Obavezno stavite jaku, jednistvenu lozinku. Menadžeri lozinki poput LastPass ili Bitwarden olakšavaju bezbedno čuvanje jedinstvene lozinke za svaki WordPress sajt.
15 – Revidirajte svoj sadržaj
Revizija sadržaja je odličan način za poboljšanje SEO i korisničkog iskustva na vašem sajtu. Pomoću toga, možete da udvostručite sadržaj sajta sa najboljim performansama i popravite njegov najslabiji sadržaj.
U osnovi, vaši ciljevi revizije su:
– Ažuriranje i poboljšanje sadržaja sa najboljim performansama kako biste mu pomogli da zadrži svoje rangiranje ili da postigne još bolji učinak na pretraživačima
– Uklanjanje neefikasnog sadržaja i spajanje njegovog sadržaja u drugi sadržaj ili preusmeravanje na drugi sadržaj.
– Takođe, revizija će vam pomoći da razumete oji sadržaj najbolje odgovara vašem sajtu, ta koda možete usredsrediti svoju strategiju napred.
16 – Revidirajte svoje plugine
Svaki plugin koji dodate na vaš sajt predstavlja potencijalnu bezbednosnu ranjivost i potencijalno otežavanje performansi vašeg sajta. To ne znači da ne bi trebalo da koristite plugine, već znači da biste trebali biti oprezni i da koristite samo neophdone plugine.
Iz tog razloga, dobra je ideja da jednom godišnje razmotrite da li vaš sajt i dalje ima koristi od svakog plugina koji koristite. Ako vaš sajt nema onoliko koristi koliko ste mislili da će imate kada ste ga instalirali, razmislite o njegovom deaktiviranju i brisanju.
Neka vaš sajt bude održavan i eliminišite sve prepreke
Ova lista nije fiksna i možda ćete želeti da prilagodite učestalost za svoj sajt. Na primer, ako forme sajta ne igraju ključnu ulogu u vašem poslu, verovatno ne treba da ih proveravate jednom nedeljno.
Međutim, pokušali smo da pronađemo dobru učestalost, koja će biti optimalna za većinu sajtova, tako da je ova lista odlično mesto za početak prilikom izrade vaših planova održavanja.
Ako vam se ovo održavanje čini komplikovanim, možda ćete želeti da razmislite o upravljanom WordPress hosting, koji neke od ovih zadataka može uraditi umesto vas, kao što je rukovanje rezervnim kopijama sajta, sigurnosnim skeniranjima, ažuriranjima i slično. Možete da razmislite i o tome da platite uslugu održavanja vašeg sajta. Ako se odlučite za takvu pomoć, slobodno nas kontaktirajte preko ovog linka.
Izvor: elementor