Korisničko iskustvo (UX) predstavlja nauku i umetnost dizajniranja proizvoda kao što su veb sajt ili softverska aplikacija, tako da budu laki za upotrebu. Ovi proizvodi treba da odgovaraju očekivanjima korisnika i da zadovolje njihove poslovne ciljeve.
Postoji jedna čitava metodologija vezana za UX dizajn, a ponekad me ljudi pitaju da li se toliko truda oko korisničkog iskustva uopšte isplati. Hajde da razgovaramo o povraćaju uloženog (eng. Return on investment = ROI) ako u svoje poslovanje uključite UX.
IEEE je profesionalna organizacija koja objavljuje izveštaje i vrši istraživanja za programere, developere i inženjere. Objavili su članak pod nazivom Zašto je softver neuspešan.
Evo nekoliko zanimljivih podataka iz tog članka.
Oni procenjuju da se širom sveta u informacionoj tehnologiji troši približno oko jedna milijarda dolara godišnje. Procenat projekata koji su napušteni jer su beznadežno neadekvatni obuhvata oko 15% svih projekata ukupno.
Procenat prihoda koji ide IT grupi je pet procenata ukupnog prihoda kompanije, a raste i do deset odsto, ako se radi o finansijskoj ili telekomunikacionoj kompaniji. Količina vremena koju programeri troše da bi prepravili svoj rad, što se zapravo može izbeći, iznosi 50% njihovog vremena.
Troškovi ispravljanja greške nakon razvijanja projekta su 100 puta veći nego što bi bili da se greška ispravi pre njegovog završetka. Od prvih 12 razloga zbog kojih projekti propadaju, 3 od 12 su direktno povezani sa onim što nazivamo UX ili dizajnerski rad usmeren na korisnika. To su:
- loše definisani zahtevi
- loša komunikacija između kupaca, programera i korisnika
- loš ugovor
Posao koji rade UX stručnjaci uključuje intervjue sa ugovornim stranama, istraživanje i testiranje. Na osnovu toga se smišlja centralni dizajn. To je ono što može ispraviti bar 3 od 12 glavnih razloga za neuspeh softvera.
Zapravo, možete izračunati koliko biste uštedeli ili dodatno zaradili, kakvu biste korist imali od obraćanja pažnje na korisničko iskustvo Vašeg proizvoda. Stižu primeri.
Recimo da imate veb sajt i ljudi putem njega mogu da doniraju novac, ali deo korisničkog interfejsa koji se tiče pretrage na sajtu i uplaćivanja donacije je jako zbunjujući i komplikovan za korišćenje. Doći će do toga da ogroman broj mušterija napusti sajt pre nego što uopšte uplate donaciju. Sve to zbog lošeg korisničkog iskustva.
Hajde da napravimo neke proračune.
Neka bude da svaki kupac tokom godine donira u proseku 50 evra. Ako imate 50 potencijalnih kupaca na dan, gubite 2.500 evra dnevno ili 912.500 evra godišnje.
Ako potrošite 50.000 evra za rešavanje problema sa korisničkim iskustvom i još 50.000 evra npr. da prepravite programski kod zasnovan na tim UX poboljšanjima, možemo proceniti da ćete potrošiti 100.000 evra na poboljšanje korisničkog iskustva. Trebaće Vam 40 dana tj. nešto više od mesec dana da povratite svoju investiciju, naravno, pod pretpostavkom da biste zarađivali 912.500 evra godišnje.
Postoje mnoga merenja koja bi bila od značaja, a jedno od njih je npr. stopa konverzije. To je broj ili procenat posetilaca sajta koji kupuju ili doniraju preko tog sajta, ili čak ne mora da ima direktne veze sa novcem. To jednostavno može biti neka akcija koju želite da posetioci preduzmu, npr. da se registruju na sajtu.
Isto tako bi Vas moglo interesovati smanjenje broja ljudi koji napuštaju sajt. Smanjenje broja poziva korisničkoj podršci, takođe.
Ako poboljšate korisničko iskustvo, možete smanjiti i vreme koje je ljudima potrebno za obuku. Pre svega, mislim na slučajeve gde u okviru firme imate svoju internu softversku aplikaciju koju bi zaposleni trebalo da nauče da koriste.
Možda želite da više ljudi koristi Vašu aplikaciju ili da je svako od njih koristi češće. Možda želite da uštedite vreme korisnicima ili želite da uštedite vreme programerima. Možda su greške ono što pokušavate da smanjite. Koju god meru odaberete, izračunavanje povrata na uloženo (ROI) je način da vidite vrednost UX-a za svoje poslovanje.
Ajnštajn je to rekao najbolje: Svaka inteligentna budala može da učini stvari težim i komplikovanijim nego što jesu. Potreban je dodir genija i mnogo hrabrosti da bi se stvari pogurale u suprotnom smeru.
Ako želite da Vaši klijenti budu zadovoljni dok koriste Vaš sajt, da na njemu lakše obavljaju zakazivanje ili kupovinu i stoga se rado vraćaju da kupe ponovo – odlučite se za dizajn prema principima korisničkog iskustva. Saznajte više klikom na ovaj link.
Izvor: youtube.com/HFIvideo