Idite u bilo koju knjižaru, pogledajte odeljak sa knjigama za samopomoć i šta ćete videti? Gomilu trikova za produktivnost, kako postići više za manje, kako upravljati vremenom… Međutim, sve ove teme su danas prilično izgubile na važnosti.
Ono što je u današnje vreme od presudnog značaja jeste upravljanje pažnjom. To je veština koja Vam je u ovom veku možda najpotrebnija.
Nekada su ljudi žudili za znanjem. Početkom industrijske revolucije, ljudi su se sa fizičkog prebacili na umni rad. Ljudi sa specifičnim veštinama i znanjem su odjednom dobili na vrednosti, bilo ih je teško pronaći i borilo se za njih.
Danas informacija ima u izobilju. A pošto ljudski mozak ne može sve to da svari, pažnja postaje resurs koji oskudeva. Tomas Devenport definisao je pažnju kao: „Mentalno angažovanje usredsređeno na određenu informaciju“. Primamo informacije u našu svest, pratimo jednu određenu i zatim odlučujemo da li ćemo izvršiti neku akciju.
Ponuda pažnje je ograničena, ali potražnja za njom je sve veća – od strane medija, društvenih mreža i zapravo, čitavog interneta. Međutim, postoji limit na koliko toga se ljudski mozak može usredsrediti odjednom. Nedavno su naučnici shvatili da je to samo jedan zadatak u jednom trenutku (jer multitasking ima svoju cenu).
Razmislite malo čitajući ovu rečenicu upravo sada. Radite li još nešto drugo ili imam Vašu pažnju?
Osnova ekonomije kaže da sve čega ima malo, to vredi mnogo. Živimo u svetu koji se polako menja iz klasične ekonomije u ekonomiju pažnje. Danas nije važno kako organizujete svoje vreme/raspored, već na šta fokusirate svoju mentalnu energiju. I takođe, kao rezultat toga, čemu posvećujete svoj život.
Ljudi se često žale kako nemaju vremena. Međutim, svi mi imamo ista 24 sata na raspolaganju, samo što im raspolažemo na vrlo različite načine. Osnovni problem većine knjiga o samopomoći koje govore o upravljanju vremenom je taj što su ih autori napisali za svet prošlosti. Većina njih, čak i onih najprodavanijih je napisano u (i za) 20. vek.
Danas, to što izdvojite svoje vreme na određeni zadatak ne garantuje da ćete mu posvetiti odgovarajuću pažnju, jer mogu Vas omesti razne distrakcije i prekidanja. Stoga morate sa upravljanja vremenom da pređete na upravljanje pažnjom.
Znate onaj osećaj, kada ste preplavljeni poslom, brojnim drugim obavezama i znate da morate to sve da obavite? I onda odlučite da ustajete ranije, zasučete rukave, raspodelite šta ćete uraditi ujutro, posle podne i uveče. I opet… Imate osećaj da stalno radite, a ništa ne postižete i konstantno ste umorni. Zašto?
Zato što raspodela vremena nije toliko bitna koliko je bitna raspodela pažnje.
Šta je korisno da zapamtite vezano za ovo?
- Fokusiranje na zadatak znači vraćati mu se na svakih 48 sati. Ako je potrebno duže, to znači da nije u „zoni fokusa“.
- Postoji ograničenje od 2 različita zadatka koja možete obaviti u toku jednog dana. Sam posao nije ono što Vas najviše iscrpljuje, već Vas iscrpljuje prebacivanje s jedne vrste zadataka na druge.
- Radna nedelja treba da bude rezervisana za posao. Lični projekti nisu nešto što treba da donosite na posao, već im posvetite posebnu pažnju, van radnog vremena. Nemojte ih mešati.
- Što je zadatak kreativniji, to biste ranije trebalo da radite na njemu. Kreativni zadaci od Vas zahtevaju najviše energije, nemojte ih početi kasno u toku dana, kad svoju energiju već iscrpite.
- Stabilnost rađa fokus. Dovoljno je ubediti sebe da određenu aktivnost radite pet minuta duže nego obično. To Vam može pomoći da razvijete kontinuitet i stabilnost koji dovode do fokusa visokog kvaliteta.
Prethodno je rečeno da čovek može da izađe na kraj sa samo dva različita zadatka na dan i da se na posao morate vraćati svakih 48 sati da biste ga zadržali u „zoni fokusa“. To znači da Vam je ukupan fokus u radnoj nedelji maksimalno četiri projekta. A manje je više u ovom slučaju.
Naučite adekvatno upravljanje pažnjom, jer samo dubok fokus, dubok rad kako ga naziva Kal Njuport, dovodi do visokog kvaliteta rezultata i produktivnosti.
Takođe, ako želite da smanjite broj svakodnevnih obaveza, tako da možete dublje da se fokusirate na primarni deo svog posla, bez konstantnog prebacivanja pažnje na sporedne zadatke kao što su npr. slanje faktura, mejlova i primanje porudžbina telefonom i slično, razmislite o izradi sajta koji će za Vas raditi 24h dnevno. Saznajte više na ovom linku.
Izvor: youtube.com/TheArtofImprovement