Mnogi ljudi mešaju UI dizajn i UX dizajn, mnogi su uvereni da je to jedna te ista stvar, ali zapravo su u pitanju dva vrlo različita pojma. UI dizajn (User Interface Design) je dizajn korisničkog interfejsa, a UX (User Experience Design) označava dizajn korisničkog iskustva.
Šta je i zašto nam je UX dizajn zapravo bitan?
Prvo ćemo objasniti detaljnije šta zapravo podrazumeva UX dizajn. UX dizajn možemo uporediti sa dizajnom proizvoda, jer imaju dosta zajedničkih karakteristika. Upravo zbog toga, mnogi dizajneri proizvoda rade i kao UX dizajneri. UX dizajn je fokusiran na interakciju između korisnika i proizvoda ili usluge. Najčešće usluge kojima se UX dizajneri bave su sajtovi i aplikacije, ali čak i bankomati podrazumevaju UX dizajn.
Šta je zapravo posao jednog UX dizajnera?
Zamislite da kupujete telefon koji ste dugo priželjkivali i za koji ste štedeli. Dok idete u prodavnicu i uzimate telefon, osećate uzbuđenje i nestrpljivost. Napokon ste kupili telefon i odjednom osećate sreću i ponos. Ali nakon samo nekoliko dana korištenja, telefon vam ispadne i ekran prestaje da radi. Pokušavate da dobijete korisničku službu i potražite savet, pomoć, ali… niko se ne javlja. Kakve emocije osećate tada? Stres, nervoza, bes, zabrinutost…
Ovaj primer najbolje objašnjava kako svaka faza korištenja nekog proizvoda izaziva u nama određene različite emocije. Praćenje emocija koje proizvod ili usluga izazivaju u nama dok ih koristimo je zapravo posao UX dizajnera. UX dizajneri su zaduženi da prate sve emocije koje osoba može ili mora da oseti korištenjem nekog proizvoda. Sve ove emocije nazivaju se i mapa putovanja (Journey map) – mapa promene svih osećanja dok koristimo neki proizvod.
Zašto je mapa putovanja emocija bitna?
Jednostavno, mapa putovanja pomaže UX dizajnerima da bolje razumeju šta će korisniku da se sviđa u vezi nekog proizvoda, šta će da izazove osećanje sreće i zadovoljstva dok koristi taj proizvod ili uslugu, kao i koji delovi korisničkog iskustva će da zasmetaju i da izazovu frustraciju i nervozu. Dizajneri, na osnovu istraživanja i analiziranja korisnika, prave liste o svojim korisnicima i stvarima koje bi mogle da izazovu pozitivna osećanja, kao i o onima koje će da izazovu negativna osećanja kod korisnika.
Uzećemo opet primer telefona. Kada petnaestogodišnjak kupuje telefon, bitno mu je da ima dobru kameru, da može da igra igrice, da telefon lepo izgleda… Zamislimo sad da osoba od 70 godina kupuje telefon, da li će njoj biti bitno da može da igra najnovije igrice? Verovatno ne. Starijoj osobi će biti bitno da telefon ima odličnu kvalitetu poziva, da je dovoljno glasan, da je što jednostavniji za korištenje… Ovi korisnici imaju drugačije zahteve i očekivanja od iste stvari. Različite starosne grupe ljudi imaju različita očekivanja, ali – koriste istu stvar, isti telefon.
Dakle, posao UX dizajnera je da prati različite starosne grupe, različite ljude koji svi imaju različite zahteve i da smisli rešenje koje bi zadovoljavalo zahteve svih grupa. Jednostavnije rečeno – kako i gde možemo da poboljšamo nešto u iskustvu korisnika da bi im se proizvod svideo još više. Ovo je razlog zbog kojeg UX dizajn ima bitnu ulogu u svakom poslu.
Šta je UI dizajn i koja je razlika između ova dva pojma?
UI dizajn je dizajn interfejsa, tj. onoga što vidimo na telefonima, računarima, aplikacija… Na primer, UI dizajner razmišlja o tome koje boje će biti slika koju će korisnik odmah da primeti, a UX dizajner razmišlja da li je ta slika opšte potrebna tu.
Grafički i glasovni UI dizajn
UI dizajn možemo da podelimo na grafički i glasovni interfejs dizajn. Grafički interfejs dizajn podrazumeva dizajn svih ikonica na koje treba da kliknemo kada koristimo telefon, na primer, dugme za ulazak u aplikaciju, dugme za vraćanje na početnu stranicu… Glasovni interfejs označava da samo treba da kažemo određenu stvar našim uređajima, a oni sami urade šta je potrebno.
Svaki dobar grafički interfejs dizajn podrazumeva tri stvari – kreativnost, doslednost i jednostavnost.
Kreativnost
Šta podrazumevamo pod kreativnost? Dobar, jedinstven izbor boja, fontova, animacija – skup ovih stvari daje jedinstven identitet svakoj aplikaciji ili sajtu. Youtube je na primer, drugačiji od Instagrama, Instagram je drugačiji od Facebooka, Facebook od Twittera – svaka od ovih platformi je različito dizajnirana kako bi bila pamtljiva i jedinstvena za korisnike. U roku od nekoliko sekundi korisnici mogu da prepoznaju koja aplikacija je u pitanju samo po kombinaciji boja koje se koriste, bez svesnog razmišljanja o tome – upravo to je glavna karakteristika dobrog grafičkog interfejs dizajna.
Doslednost
Kada gledate video na Youtube-u, video vam se prikazuje u pravougaoniku ispod kojeg se nalazi naziv videa, broj pregleda, datum, dugme za like i dislike, opcija za deljenje i čuvanje videa, zatim opis videa… I takav je dizajn za apsolutno svaki video koji pogledate. Ovo označava doslednost u dizajnu. Doslednost u dizajnu poboljšava korisničko iskustvo u velikoj meri.
Jednostavnost
Dolazimo i do treće stvari – jednostavnost u korištenju. Na Youtubu postoji samo jedan način za pretraživanje videa, samo jedan način da označite da vam se neki video sviđa, samo jedan način da komentarišete video… Ako postoji samo jedan način (maksimum dva) da se nešto uradi, izbegava se zbunjenost i konfuzija kod korisnika i poboljšava celokupno korisničko iskustvo.
Veza između UI i UX dizajna
Povezanost između ova dva pojma možemo da objasnimo na primeru našeg tela i odeće koju nosimo. Recimo da je UX dizajn naše telo, a UI naš stil i odeća koju nosimo. Ako smo zdravi, treniramo i pazimo na svoj izgled, UX dizajn nam je dobar. U slučaju da odaberemo odeću koja nam ne pristaje, neodgovarajuću veličinu, boje i kroj, izgledaćemo prosečno, jer smo pogrešili kod UI dizajna. Ali ako odaberemo i pravu odeću i stil, celokupni utisak će se mnogo popraviti i izgledaćemo odlično. Ista stvar je i sa aplikacijama i sajtovima. Ako se uradi dobro istraživanje i dobar UX dizajn i na to dodamo odgovarajući UI dizajn, celokupni utisak i korisničko iskustvo će biti odlični i oduševiti korisnike, i na taj način je uspeh svakog sajta i aplikacije zagarantovan.
Većina sajtova danas su napravljeni za naručioca koji traži izradu sajta, bez da se razmišlja o krajnjem korisniku koji treba da kupi ili koristi taj proizvod ili uslugu koja se nudi na sajtu. Zajedno sa našim klijentima, pre izrade sajta za njihovo poslovanje, prelazimo upitnik kako bi saznali više informacija o njihovim dosadašnjim klijentima, a zatim, uz pomoć istraživanja i analize dosadašnjih i potencijalnih klijenata, kreiramo odgovarajući UI i UX dizajn za izradu sajta koji će zadržati postojeće klijente i privući nove.
Ukoliko želite da i Vaš sajt oduševi i privuče klijente, ispunite naš upitnik i unapredite svoje poslovanje.