Sigurno ste nekada koristili neku aplikaciju na telefonu ili posetili luna park. Znate li šta je potrebno za kreiranje oba od ta dva prilično različita korisnička iskustva?
Što je neko iskustvo jednostavnije i interesantnije, veća je šansa da se iza njega krije sofisticiran i dobro osmišljen dizajn.
Za kreiranje aplikacije, pa i luna parka, potrebna je čitava ekipa koja se bavi kreativnim procesom po imenu UX dizajn tj. dizajn korisničkog iskustva.
Ali šta je uopšte taj UX dizajn?
Dizajn korisničkog iskustva se bavi pitanjima: Šta? Kad? Gde? Zašto? I ko?… koristi određeni proizvod ili uslugu.
Kada razumemo potrebe i želje korisnika, onda možemo da dizajniramo sjajno rešenje za njih, ali da bi to bilo odrađeno zaista dobro, neophodna je međusobna saradnja više različitih kreativaca. Svako od njih daje svoj doprinos koristeći svoje jedinstvene veštine.
Uzmite za primer svoj mobilni telefon. Najjednostavnije rečeno, postoje dve vrlo očigledne oblasti dizajna. Jedna je dizajn aplikacija na Vašem telefonu, a druga je dizajn samog uređaja.
Krenimo od aplikacija. Pogledajte neku aplikaciju koju koristite često, recimo onu za pisanje SMS poruka. Jedan od prvih koraka pri kreiranju aplikacije je definisanje problema. Ako problem ne postoji, ni nema smisla tražiti rešenje, zar ne?
Taj problem obično definišu istraživači korisnika. Oni su ti koji postavljaju razna pitanja i pronalaze odgovore prateći korisnike. Npr. mogli su primetiti da su email prepiske prespore i da ljudima treba brži način komunikacije.
Istraživači korisnika će pronići i dublje u problem, pitajući se ko će koristiti naše rešenje, zašto, gde i kako. Oni kreću od najjednostavnijih pitanja i od te tačke nadalje posmatraju obrasce u ponašanju korisnika, na osnovu kojih zatim donose zaključke o tome šta je korisniku potrebno i šta želi. Tako se definiše problem.
Sledeći na redu je dizajner interakcija, koji će uzeti problem i za njega dizajnirati rešenje. Počinju od skiciranja koncepta rukom, koji zatim pretvaraju u verodostojne prikaze budućeg dizajna (eng. wireframe), a koji na kraju prerastaju u radni prototip.
Prototip se testira, meri i analizira na većem broju korisnika. Na osnovu tih testova, istraživač korisnika i dizajner interakcija mogu zaključiti šta treba da bude u aplikaciji, a šta ne. Testiraju ga i podešavaju mnogo, mnogo puta da bi napravili krajnji proizvod baš kako treba.
Ali čekajte, tu nije kraj – još jedan ključni korak u celokupnom procesu je doterivanje rešenja, tako da izgleda zaista lepo. To je posao vizuelnog dizajnera koji kreira izgled i doživljaj aplikacije. Vizuelni dizajner se fokusira na stvari kao što su logo, raspored elemenata, fontovi i šema boja.
Sada ne samo da je naše rešenje funkcionalno, već i lepo.
Govorili smo o procesu dizajniranja aplikacije, a hajde da se nakratko dotaknemo i šta je potrebno za dizajn samog telefonskog uređaja. Dizajneri proizvoda kao što su npr. telefon, automobil ili usisivač zovu se industrijski dizajneri.
Industrijski dizajneri takođe prolaze kroz sličan proces koji smo prethodno opisali. Kreću od pokušaja da razumeju korisnika, definišu problem, zatim taj problem reše i na kraju učine da to rešenje bude zabavno za korišćenje. Oni integrišu sve aspekte forme i funkcije kako bi kreirali najbolje moguće iskustvo za Vas kada npr. koristite svoj telefon.
To bi bila dva primera kako dizajneri kreiraju proizvod za korisnika i to je ono što zovemo dizajnom korisničkog iskustva ili UX dizajn.
UX dizajnere možete pronaći u praktično svakoj industriji, od proizvodnje, preko ugostitelja, rekreacije, zdravlja do finansija… I u svakom od tih slučajeva oni prate sličan proces istraživanja, kreiranja prototipa i testiranja kako bi sačinili proizvod koji je koristan i pruža uživanje korisnicima.
Ako se pitate zašto je korisničko iskustvo toliko bitno, razmislite da li biste koristili određeni proizvod ili uslugu kada ne bi odgovarali Vašim željama i potrebama. Da li biste koristili aplikaciju za poruke na kojoj ne biste mogli lako da nađete dugme za slanje ili koja bi Vas na neki način nervirala? Naravno da ne.
Kada dizajnirate po meri korisnika i to bude odrađeno kako treba, time dobijate stabilne, pozitivne odnose između Vaše kompanije koja nudi proizvod/uslugu i klijenata koji ih koriste.
Zato sledeći put kada ste u restoranu, u luna parku ili jednostavno šaljete poruku svom prijatelju – znajte da se iza Vašeg korisničkog iskustva krije čitav tim koji je omogućio da to za Vas bude što prijatnije i što lakše.
Ako želite da sajt koji predstavlja Vašu firmu, udruženje ili događaj bude dizajniran upravo po principima korisničkog iskustva, obavezno pročitajte više o našim uslugama klikom na ovaj link.
Izvor: youtube.com/sapdstudio