Nemojte praviti veb sajt dok ne uradite OVO

U današnjem društvu se očekuje da je svaki biznis prisutan online, a to uključuje i veb sajt.

U stvari, ako nemate sajt, to može negativno uticati na Vaše kupce jer danas ga danas svako ima i ljudi žele da jednim klikom imaju sve potrebne informacije o Vama i Vašem poslovanju.

Poslovanje u danas, u digitalnoj eri nije moguće bez veb sajta.

Kada se javi ideja o kreiranju sajta, mnogi se odluče da nađu freelancer-a da ima napravi isti ali nikad zapravo ne znate koliko je iko od tih ljudi pouzdan i to je mana ovog plana.

Možete se odlučiti da angažujete agenciju koja se bavi digitalnim servisom ali možda se plašite da li to premašuje Vaš budžet.

Takođe, postoji i opcija da počnete da se obučavate u želji da sami napravite svoj sajt. Jer, koliko to zaista može biti teško?!

Istina je da sva tri moguća, gorenavedena scenarija imaju svoje prednosti i mane, i nema tačnog odgovora.

Međutim, postoji jedna stvar koja dolazi iz dugogodišnjeg iskustva rada u ovoj branši, a to je:

Da se ljudi najčešće ispale jer očekuju veliku posećenost, a na kraju njihov sajt posećuje samo rodbina i prijatelji.

Dakle, samo zato što ste nešto napravili, ne znači da će Vam uroditi plodom i da ćete doživeti planetarni uspeh.

Postoje milioni veb-sajteva na internetu, a ipak većina njih ne privlače posetioce.

Kako se možete da izbegenete ovu situaciju i da  osigurate da ne upadnete u zamku gubljenja vremena, motivacije, energije i novca?

Potreban Vam je dobro razrađen plan!

Plan koji je pažljivo razmotren, sa velikim, realnim šansama za uspeh.

Uspeh dolazi iz sreće ili iskustva, a kako se čini, izgleda da je iskustvo ipak bitniji faktor.

U radu sa hiljadama vlasnika malih biznisa videli smo da se pojavljuju obrasci koji su potvrdili neke vrlo uobičajene probleme koje je lako izbeći, a najčešći je nesporazum između vlasnika biznisa i programera njihovog veb-sajta.

Pre nego što uopšte budemo mogli da razmotrimo dalji plan, moramo da razumemo šta znači reč programer.

Ovo samo po sebi predstavlja izazov jer da biste napravili dobar veb sajt ne možete samo da razumete sisteme neophodne za izgradnju sajta, već morate da razumete i kreirate mnoge druge aspekte izgradnje veb stranice, kao što su strategija, sadržaj i dizajn, kao i korisničko iskustvo.

Pa, evo 10 stvari koje treba da znate pre nego što se upustite u avanturu pod nazivom izrada sajta.

Veb sajt izrada: Korak 1 – Strategija

Veb sajt izrada – Korak 1 : Strategija

Prvi korak je onaj sa kojim se ljudi često najviše bore.

Jednom kada ovo prevaziđete, imaćete neverovatnu strategiju koja će poslužiti kao osnova za sve ostalo što treba da se uradi.

Veliki problem sa kojim se ljudi suočavaju je to što zapravo ne znaju šta žele kada počinju.

Znaju da im je potreban  veb sajt i imaju neku nejasnu sliku o tome kojoj svrsi  treba da služi, ali nisu sigurni šta žele da prikažu svetu, o sebi i svom poslu.

Stoga je imperativ da to uradite pre nego što počnete da pravite svoj veb sajt.

Poenta svega ovoga je da se napravi uspešan sajt.

Da biste to uradili, moraćete da odvojite malo vremena da razmislite o tome ko ste, šta Vas zanima i koje su osnovne vrednosti Vašeg poslovanja.

Ako ne znaš ko ste onda kako ćete onda znati kako da se predstavite svetu?

Kada niste sigurni i nemate jasno postavljene ciljeve, strategiju i predstavu, taj nedostatak jasnoće dolazi do posetilaca Vaše veb stranice što nikako nije dobro.

Uvek imajte na umu da svojim sajtom, koji je Vaša internet lična karta, šaljete poruku svojim klijentima, kupcima i posetiocima.

Na vama je da li je ta poruka jasna i profesionalna ili je zbunjujuća i zbrkana.

Zato je jako važno da počnete sa implementacijom uspešne strategije veb sajta.

U strategiju se slivaju i svi naredni koraci koje ćemo navesti.

 

Veb sajt izrada – Korak 2 : Putovanje kupaca

Kada utvrdite osnovne vrednosti na kojima bi trebalo da se zasniva Vaše poslovanje i/ili sajt, i znate koja je poruka koju želite da pošaljete ljudima koji posećuju sajt, možete početi da zamišljate šta bi sajt trebao da sadrži.

Vreme je da počnete da razmišljate na kakvu vrstu putovanja vodite ljude dok kreću na Vašoj veb stranici.

Prvo ćete želeti da razmotrite kakav će biti početni utisak posetilaca kada stignu na Vašu početnu ili odredišnu stranicu.

Na kraju krajeva, prvi utisak je najvažniji, zar ne?

Stoga je ovo jedan od najbitnijh detalja koje treba uzeti u obzir dok planirate.

Opet, sve ovo bi trebalo da se zasniva na jednoj poruci koju ste odlučili da iskomunicirate sa ljudima preko svog sajta.

Još jedan važan aspekt svega ovoga je imati jasnu predstavu o tome ko je optimalni posetilac Vašeg sajta.

Ko je taj na koga ciljate i ko je to koji će verovatno kupiti Vaš proizvod ili iskorisiti Vašu uslugu?

Značajan deo sadržaja Vašeg sajta biće zasnovan na odgovoru na ovo pitanje.

Na primer, statistika pokazuje da mladi provode ogromnu većinu svog vremena gledajući YouTube video snimke.

To znači da, ako se Vaša ciljna publika prvenstveno sastoji od mlađih potrošača, možda ćete moći da ih zainteresujte ako uključite više video zapisa nego pisanog sadržaja.

Drugim rečima, morate uzeti u obzir u čemu Vaši primarni posetioci uživaju i šta će ih navesti da duže ostanu na sajtu.

To će odrediti vrstu sadržaja koju želite da uvedete na svoj sajt.

Tokom izrade trebalo bi da imate na umu svoju početnu poruku jer je to ideja vodilja.

Vizualizujte  kako želite da se ljudi kreću po Vašoj veb stranici i razmislite kakav utisak ostavljate pri svakom kliku.

Dok se kreću sa stranice na stranicu, da li šaljete jasnu poruku o tome šta je Vaša kompanija i brend?

Koje su to  stranice koje će vašem korisniku olakšati navigaciju po sajtu?

Trebalo bi da mogu bez napora da pronađu put do stranica koje su im podešene za kupovinu.

Koji sadržaj bi povećao verovatnoću da ostanu na sajtu, komuniciraju i kupuju?

Ovo su sva pitanja koja treba da postavite sebi pre nego što napravite svoj sajt.

Veb sajt izrada: korak 3 – Mapa sajta

Veb sajt izrada – Korak 3 : Mapa sajta

Dok planirate svoj veb-sajt i razmišljate o korisničkom iskustvu, treba da mapirate sve stranice koje želite da uključite.

Verovatno imate neku ideju o tome koje stranice bi bilo najbolje da imate na sajtu, ali stavljanje ideja na papir i crtanje pomoći će Vam  dobijete pravu perspektivu na stranice koje treba da napravite.

Preporučuje se da napravite mapu uma ili dijagram toka da biste skicirali kako ćete da napravite svoj sajt, stranicu po stranicu.

Bez obzira na koji način pristupite mapiranju sajta, treba da počnete tako što ćete otkriti koje će biti glavne kategorije u meniju.

Zatim pažljivo počnite da planirate koje stranice treba da budu uključene u svaki odeljak.

Budite sigurni da ćete, dok planirate svoj sajt odvojiti vreme da razmislite kakvo će korisničko iskustvo biti u svakoj fazi i da li će posetioci moći lako da pronađu ono što im je potrebno.

 

Veb sajt izrada – Korak 4: Okviri

Sledeći korak za preuzeti je da počnete da pravite sajt koristeći okvire.

Ljudi često imaju problem sa ovim korakom, ali suština cele priče je da bude jednostavan.

Svaka stranica Vašeg sajta treba da ima jasan cilj.

Ovo će sprečiti Vaše korisnike i posetioce da se zbune.

Zapamtite, zbunjeni potrošač ne kupuje!

Stoga, svaka stranica treba da bude tako podešena da korisnik može sa lakoćom da pronađe ono što mu je potrebno, čime se obezbeđuje nastavak procesa kupovine.

Sadržaj koji pružate na svojem sajtu ne samo da će dovesti više ljudi, već će ih navesti da ostanu duže i da komuniciraju sa Vašim brendom.

Veb sajt izrada: korak 4 - Okviri

Veb sajt izrada – Korak 5 : Sadržaj

Sadržaj koji pružate dok pravite sajt ne samo da će dovesti više ljudi na Vašu stranicu, već će ih navesti da ostanu duže i da više komuniciraju sa Vašim brendom.

Ovo je izuzetno važno kada je u pitanju podsticanje ljudi da kupuju više, kao i mogućnost boljeg rangiranja Vašeg sajta na pretraživačima kao što je Google.

Štaviše, sadržaj koji pružate pomoći će Vašem poslovanju da se bolje istakne i pomoći Vam da se postanete autoritet u svojoj branši.

Opet, obratite veliku pažnju na to ko je Vaš korisnik i u kakvoj vrsti sadržaja bi uživao.

U većini slučajeva dobro je imati mešavinu pisanog sadržaja, slika i video zapisa.

Dok planirate svoj sajt, odvojite vreme da ispitate da li je ono što pružate u skladu sa porukom koju pokušavate da pošaljete ljudima i koja je defnicija ili poruka koju šalje Vaš brend.

Veb sajt izrada: korak 6 – Veb dizajn

Veb sajt izrada – Korak 6: Veb dizajn

Dizajn je važan deo strategije vaše veb stranice, mada ljudi često stavljaju previše akcenta na to, a nedovoljno u drugim važnim oblastima.

Dešava se da je veb dizajn sajta nešto što sputava.

Dizajn je, zapravo, prilično jednostavan.

Ljudi su instinktivno privučeni stvarima koje su vizuelno privlačne. Dakle, to je cilj.

Želite veb dizajn koji će navesti ljude da posete baš Vaš veb sajt i da tamo ostanu što je duže moguće.

To je to.

Osim toga, Vaš veb dizajn treba da bude u skladu sa Vašim brendom i opštom porukom koju želite da prenesete.

Ovo su stvari koje su tema još na prvom koraku.

Na početku, možete koristiti unapred napravljene šablone, ali idealno bi trebalo da imate brend koji se sastoji od logotipa, palete boja, tipografije i osnovne vizuelnih koncepta koje će ljudi onda povezivati sa Vama.

Kada pomislite na crvenu boju – pomislite na Coca Colu, plava – Pepsi.

Sigurno da prepoznajete Google boje bez da vidite slova.

Ovo su sjajni primeri brendiranja kroz dizajn.

Veb sajt izrada – Korak 7 : Sistemi

Uvek zapamtite da će funkcionalnost Vašeg sajta imati direktan uticaj na to kako ljudi vide Vaš brend.

Ako sajt nije dobro organizovan ili nije lak za navigaciju, ljudi mogu imati loš utisak o Vašem biznusu. Pomislićete da je to malo ekstremno, ali tako je.

Cilj Vam je da svojim korisnicima izgledate veoma profesionalno i relevantno te stoga sistemi koje postavljate na sajtu treba da budu glavni deo Vaše strategije.

Odvojite vreme da pažljivo razmotrite korpu za kupovinu koju ćete koristiti, automatski odgovor na e-mail i marketinške sisteme koje primenjujete.

Veb sajt izrada: korak 7 – Sistemi

Veb sajt izrada – Korak 8 : Testiranje grešaka

Nemojte se oslanjati samo na ono što drugi kažu.

Testirajte sami svoj veb sajt i njegovu funkcionalnost kako biste saznali, iz prve ruke, koje potencijalne probleme Vaši klijenti mogu da imaju dok krstare Vašim sajtom.

Ovo je najbolje da uradite pre nego što krene navala saobraćaja i broj potencijalnih problema skoči.

Bolje sprečiti nego lečiti.

Posednja stvar koju biste želeli da uložite novac u reklamiranje sajta, koji će dovesti posetioce i tek onda saznate da su mnogi od njih odustali od kupovine jer su bili zbunjeni, nisu se snašli i otišli su, bez da su išta kupili.

Veb sajt izrada – Korak 9 : Analitika

Dok dođete do ovog koraka, Vaš sajt bi trebalo da je aktivan i da dobro radi, nadamo se.

Ako ste bili dosledni u tome kako je Vaše poslovanje predstavljeno i korisnici smatraju da je sadržaj koji plasirate vredan, onda ste na putu da imate uspešan sajt koji služi potrebama Vas i Vaših kupaca.

Vaš posao se tu ipak ne završava.

U stvari, na neki način je tek počelo.

Međutim, ako ste do sada ispravno postavili stvari, ne biste trebali previše da se opterećujte već da napravite neke sitne izmene na sajtu, po potrebi naravno.

Korišćenje analitike je odličan način da pomognete Vašem poslovanju da raste.

Mnogi ljudi ne shvataju da mogu da koriste usluge poput Google analitike da vide stvari kao što su na šta posetioci najviše klikću, odakle dolazi najveći saobraćaj i koliko dugo ljudi provode na sajtu.

Bezveze je to ne iskorisiti jer podaci koje dobijate od takvih usluga mogu biti izuzetno dragoceni.

Ovi podaci vam pomažu da razumete koje promene možete da unesete na sajt da učinite korisničko iskustvo prijatnijim i na kraju navedete više ljudi da iskoriste prednosti Vaših  proizvoda i/ili usluga.

Veb sajt izrada: korak 9 – Analitika

Veb sajt izrada – Korak 10 : Split testiranje

Još jedan odličan način da dobijete dragocene podatke o Vašem veb sajtu je da sprovedete split testiranje.

Važno je napomenuti da sajt ne mora da bude savršen kada je prvi put pokrenete.

Ovo je ključno jer je to ono što sprečava mnoge ljude da napreduju.

Kao što je ranije rečeno, trebalo bi da uložite dosta vremena u strategiju sajta i način na koji želite da Vaš brend bude predstavljen.

Takođe biste trebali potrošiti dosta vremena na mapiranje stvari dok planirate svoju veb stranicu,  ali ne biste trebali da dozvolite da perfekcionizam stane na put napretku.

Kaze se da je perfekcionizam neprijatelj progresu.

Kada se vaš sajt pokrene, možete početi da testirate sve na njemu, stranice, dugmad, kropu…

Često je iznenađujuće kako mala promena na stranici može da napravi značajnu razliku u količini interakcije, angažovanja i kupovina.

Zbog toga toplo preporučujemo  split testiranje Vaših stranica.

Veb sajt izrada: korak 10 – Split testiranje

Ukoliko imate biznis, a nemate svoj veb sajt, javite nam se.

Sve što je potrebno je da razmislite o Vašem brendu, o ideji vodilji i o sadržaju koji biste voleli da plasirate, a mi ćemo se pobrinuti, u saradnji sa Vama, za sve naredne korake koji su ključni za Vaš uspeh u današnjoj digitalnoj eri.

Izvor: onlinemastry

Saša Dvizac

Saša Dvizac

Saša Dvizac je osnivač i CEO TURMALIN-a. Njegove ideje, vizija i preduzetnički duh su zacrtali pravac razvoja brenda Turmalin u narednim godinama. Takođe, on je zadužen za wordpress development kao i WEB i UX dizajn našeg sajta. Kao sertifikovani projektni menadžer (PwC) sa svojim iskustvom iz privrede kako u Srbiji tako i u SAD, kreirao je ideju i viziju brenda koja treba da omogući velikom broju ljudi zapošljenje i osposobljavanje za prekvalifikaciju u IT sektor putem rada na praktičnom primeru. Saša je završio Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu kao Master inženjer menadžmenta u osiguranju i planira daljnju specijalizaciju u pravcu istraživanja sa fokusom na digitalizaciju oblasti prodaje i osiguranja pomoću UX metoda, digitalnog marketinga i razvoja softveskih rešenja.
Ostavite komentar:
Podelite ovaj članak: