Vizuelna percepcija u digitalnom marketingu i veb dizajnu

Marketing je uvek bio usko vezan sa psihologijom. Bilo da se radi o Vašem sajtu, instagram nalogu ili bilo kojoj drugoj platformi gde promovišete proizvod ili uslugu – Vaš cilj je da privučete pažnju. Jednom kada se korisnik, slučajno ili namerno, nađe na Vašoj platformi, izdvajanjem od konkurencije, od njega pravite lojalnog klijenta.

U okeanu raznovrsnog sadržaja i kratke pažnje korisnika, najjači u svom poslu su se opredelili za provereno najbolju metodu, kada je u pitanju stvaranje brenda koji traje – psihologiji.

Već smo pisali o njenom ključnom značaju na ovom blogu Digitalna psihologija: Ključna tajna uspeha u modernom marketingu – Turmalin, ali sada ćemo se orijentisati na polje vizuelne psihologije, gde ćemo se baviti kakav uticaj vizuelna prezentacija ima na ono što predstavljate.

Šta predstavlja vizuelna percepcija?

Prema istraživanjima, ljudski mozak obrađuje vizuelnu informaciju 60.000 puta brže nego tekst. Takođe, vizuelne informacije se bolje pamte od reči, što je dokazano putem studije da ljudi pamte 80% onoga što vide i rade naspram 20% onoga što čitaju. Na temelju iskazanih činjenica, jasno je da Vam uključivanje vizuelnih medija u marketinšku strategiju može pomoći da uhvatite pažnju publike i ostavite trajni utisak.

Ovaj napredni vizuelni marketing je metod koji dokazano povezuje Vas sa Vašim klijentima na emotivnom nivou. Prema vodećim marketinškim istraživanjima, nas privlače određeni obrasci, oblici, boje, položaj i ostali ključni detalji na koje mozak ima instinktivne reakcije.

Vizuelni marketing je pristup koji je dobio značajnu ulogu poslednjih godina, a koji u sebe uključuje upotrebu slika, videa, grafike, i ostalih vizuelnih elemenata kako bi se komuniciralo sa klijentima.

Vizuelna percepcija u digitalnom marketingu i veb dizajnu 1

Koji je značaj vizuelne prezentacije za Vašu platformu?

Da je vizuelni marketing nesumnjivo najefikasnija forma plasiranja sadržaja, potvrdilo je 37% kompanija iz oblasti trgovine. Studija koju je izveo Stanford Univerzitet zaključuje da u našem mozgu postoji nešto što se zove „vizuelna percepcija“. Koristeći ovo čulo, mozak istražuje okolinu i odlučuje na osnovu prošlih iskustava iste okoline. Zbog toga je važno da razumemo da vizuelna prezentacija mora biti iskorišćena na efikasan način, kako bismo izbegli da pošaljemo neželjenu poruku targetiranoj publici.

Vizuelni sadržaj je danas u samom vrhu marketinških trendova kompanija. Posledice pandemije su donele da se on još više širi. Zbog preplavljenosti sadržaja, imate mali vremenski okvir da ugrabite pažnju korisnika. Najbolji sajtovi suptilno ubede korisnika da istraži i učestvuje.

Оvaj alat prodire dublje, jer ulazi u reon ljudske psihologije, pokušavajući da shvati kako naš um funkcioniše, šta hvata našu pažnju i šta nas drži okupiranim. Ali najuspešniji veb dizajni su oni koji se izdvajaju od konkurencije, koristeći se poznavanjem uma svojih posetilaca.

Uz pomoć ove metode, veterani digitalnog marketinga znaju kako um procesuira određene boje, dizajn, raspored i oblike, te kako se kognitivne pristrasnosti mogu iskoristiti da povećaju angažovanje korisnika.

Vizuelna percepcija u digitalnom marketingu i veb dizajnu 2

Kako implementirati ove alate u Vašoj marketinškoj strategiji?

Jedino što je bitno za Vašu platformu su posetioci. Vaš dizajn te platforme može biti nečiji prvi, ali i poslednji dodir sa Vašim brendom. Ako sve uradite kako treba, upravo prvi doživljaj može preobraziti posetioca u vernog korisnika.

Šta nas motiviše da napravimo određenu odluku? Koje funkcionalnosti su zbunjujuće? Da li je Vaš dizajn dovoljno ubeđujući da bi posetioca držao zainteresovanim? Vodeći veb sajtovi izazivaju akciju od korisnika, zato što se oslanjaju na intuitivni dizajn.

Ovo su pet ključnih veb elemenata da biste uticali na ponašanje korisnika:

1. Boje

Psihologija boje, kada je u pitanju bilo koja platforma, je baza Vašeg brend dizajna. Kolika je uloga boja govori i činjenica da one mogu povećati do 80% prepoznatljivost Vašeg brenda. One su moćno sredstvo koje utiče na naše emocije, ponašanje i na donošenje odluka.

Pojedine emocije vezujemo za određene boje, te korišćenjem pažljivo izabrane boje šaljemo poruku o sveopštem utisku brenda. Na taj način, takođe ih koristimo da istaknemo bitne informacije, call-to-action dugme, ili stavimo fokus na posebnu poruku.

Ovo su neke od osnovnih boja, kao i emocije koje one predstavljaju:

Vizuelna percepcija u digitalnom marketingu i veb dizajnu 3

U zavisnosti od identiteta Vašeg brenda i prirode posla, treba da pažljivo odaberete paletu boja kojom ćete se koristiti. Te boje su vrata kroz koja posetioci doživljavaju Vaš brend i stvaraju emotivnu reakciju. Sklapanjem harmonija boja, lejaut postaje privlačniji za oči, a tekst lak za čitanje.

Kako izabrati boje? Teorija boja je nauka kojoj je fokus međusobna interakcija boja na samom točku. Četiri prepoznatljive i široko prihvaćene strukture za izradu šemu boja su sledeće:

Monohromatska koja uključuje samo jednu boju u svim njenim različitim varijacijama; Komplementarna koja uključuje 2 boje koje se nalaze jedna naspram druge na točku boja; Analogna koja uključuje 3 boje koje se nalaze jedna do druge na točku, i Trijada koja uključuje takođe 3 boje koje su jednako odvojene jedna od druge, u obliku trougla.

Vizuelna percepcija u digitalnom marketingu i veb dizajnu 4
Točak boja sa četiri mogućnosti za izradu Vaše šeme boja

 

2. Spacing – iskoristivost prostora

Dizajn pretrpan informacijama i elementima često dovodi do preplavljenosti kod posetioca, čineći za njih teže da se fokusiraju ili nađu šta traže. Nasuprot tome, „beli“ ili „negativan“ prostor deluje kao vizuelno odmaralište za oči u lejautu. Beli (negativan) prostor je porcija lejauta koja je „prazna“. Ovo je prostor između Vaših glavnih vizuala, linija teksta i margina.

Beli prostor ima ulogu da usmerava pažnju na specifičan sadržaj, čineći da određeni aspekti budu naglašeni u odnosu na druge. Štaviše, dobrom upotrebom belog prostora značajno pojačavate sveopštu čitljivost, i pružate prijatno korisničko iskustvo.

U dizajniranju lejauta, beli prostor može biti moćni saveznik. On može da doprinese uglađenoj estetici koja dozvoljava sadržaju da se izdvoji. Možete se osloniti na ovaj prazan prostor da održite utisak čiste i moderne površine.

Ali on može da bude i deo veće slike ili boje, ako se uradi sa stilom. Ako je postavljen dobro, on pažnju orijentiše na informacije koje želite da budu u fokusu.

Vizuelna percepcija u digitalnom marketingu i veb dizajnu 5
Fenty Beauty sajt je primer gde se koristi jedna glavna pozadinska slika koja je u ulozi negativnog prostora, između naslova, deskriptivnog teksta ispod i call-to-action dugmeta

 

3. Lejaut

Lejaut predstavlja proces postavljanja i organizovanja vizuelnih elemenata na stranici da bi se poslala određena poruka. Ako se raspored ovih elemenata teško prati, onda dizajn pada u drugi plan, bez obzira koliko je on vizuelno privlačan.

Dizajn lejauta oblikuje sveukupan izgled i odnos između grafičkih elemenata da bi obezbedio gladak prenos poruke, poboljšavajući performanse i lakšu navigaciju kroz sajt. Zamislite sastavljanje puzli kao grafičke delove dok ne postanu umetničko delo.

Svakako, lepota nije dovoljna; Vaš dizajn mora da bude user friendly, jedinstven i intuitivan. U veb dizajnu, lejaut predstavlja kičmu cele strukture, olakšava iskustvo i nagrađuje zadovoljnim korisnicima.

Vizuelna percepcija u digitalnom marketingu i veb dizajnu 6

Saveti za dizajniranje lejauta:

  1. Cilj je da bude što jednostavniji i jasniji, kako bi izbegli nagomilavanje sadržaja, i stavili akcenat na krucijalne elemente
  2. Koristite beli prostor kako bi stvorili čist lejaut za lako i brzo čitanje, i time smanjili preopterećenost posetioca da procesuira informacije
  3. Istaknite bitnu informaciju koristeći se belim prostorom, drugačijom bojom, fontom ili oblikom
  4. Održavajte konzistentnost Vašeg stila kroz ceo sajt, tako da predstavlja jedinstvenu celinu
  5. Postavljajte slike i videe visoke rezolucije
  6. Organizujte srodne elemente jedne blizu drugih ili u celinu, kako bi navigacija i snalaženje bili efikasniji
  7. Upotrebom vizualne hijerarhije, diktirate da elementi veće važnosti budu dominantniji i lakše uočljivi
  8. Povećajte čitljivost sadržaja tako što će tekst biti kraći i poentiran, radi lakšeg razumevanja i upijanja
Vizuelna percepcija u digitalnom marketingu i veb dizajnu 7
Srodni elementi su postavljeni blizu jedni drugih kako bi pomogli korisniku u snalaženju – kroz padajući meni

4. Tipografija

Tipografija se bavi kreativnim oblikovanjem uz pomoć slaganja slova i teksta. Ona šapuće o karakteru Vašeg brenda, i sa dobrim odabirom fonta, veličine i boje, donosi novi doživljaj površini.

Boje, razmak i veličina treba da budu iskorišćeni pažljivo kako biste privukli pažnju na bitne delove. I kada je izbor fonta u pitanju, ne želite da preterujete sa brojem različitih fontova. Dva do tri su sasvim dovoljna da privuku oko i ostanu jednostavni za razumevanje.

Ono što je najbitnije jeste da odabir fonta, boje, veličine i pozadine ne utiče negativno na iskustvo čitanja teksta.

Pokušajte da informišete sa što manje tekstualnog sadržaja, fokusirajući se na suštinu. Pozicioniranje teksta u lejautu i razmak između redova teksta treba pažljivo isplanirati, kao i odabir fonta, kako bi sklad ovih elemenata rezultirao u pitkom čitanju.

Postoji 5 različitih kategorija fontova koje možete koristiti u Vašem vizuelnom sadržaju. Svaka od ovih kategorija izaziva različite vrste emocija, i dovodi se u vezu sa različitim aspektima brenda.

Prva kategorija fontova je Serif, koja uključuje Garamond, Times New Roman, Baskerville, Georgia i Bodoni. Fontovi ove kategorije povezani su sa poštovanjem, tradicijom, veličinom i autoritetom. Serif fontovi bi trebalo da se koriste kada je urednički sadržaj u pitanju.

Sledeća kategorija fontova je Sans Serif i fontovi unutar nje su povezani sa modernim, objektivnim, stabilnim i univerzalnim brendovima. Pod ovom kategorijom se nalaze Arial, Helvetica, Calibri, Century Gothic i Verdana. Možete koristiti ove fontove ako želite da naglasite reč ili u tekstu Vašeg zaglavlja.

Treća kategorija fontova je Slab Serif, i tu spadaju Courier, Museo, Bevan, Rockwell i Clarendon. Ovi fontovi se koriste da ostave jak, smeo, moderan i čvrst utisak. Ova kategorija fontova se može koristiti za generalno privlačenje pažnje.

Četvrta kategorija je Script fontova, i tu su Brush Script, Zapfino, Lobster, Lucida i Pacifico. Ovi fontovi su povezani sa aspektima feminizma, kreativnosti, intrige i elegancije. Ove fontove bi trebalo da izbegavaju korporativni brendovi, dok kreativni mogu njima da se služe.

Poslednja, peta kategorija je Modern fonts, u kojoj se nalaze Eurostyle, Marjoram, Politica, Matchbook, i Infinity. Ovi fontovi su povezani sa modernošću, inteligencijom, oštrinom, stilom i ekskluzivnošću. Takođe, efikasan je na društvenim platformama i među milenijalcima.

5. Geometrijski oblici

Još jedan plus kada pravite svoje vizuale je upotreba geometrijskih oblika. Vekovima su oblici poput kruga, kvadrata i trougla izazivali naše reakcije kroz njihovo značenje. Razumejući kako naš um automatski registruje osnovne oblike, ideje možemo utisnuti brže nego rečima.

Oblici su kroz vreme, razne kulture i kontekste imali različita simbolična značenja. Ipak, postoje dugotrajni utisci koji su ostali univerzalni, a koje dizajneri mogu da iskoriste.

Vizuelna percepcija u digitalnom marketingu i veb dizajnu 8

Krugovi se osećaju uključivo, integralno, duhovno. Oni nas prirodno privlače ka centralnom fokusu. Krugovi i ostali ovalni oblici se mogu ugraditi u bilo koju oblast stranice: bilo da je u pitanju logotip, ikonica, dugme za poziv-na-akciju, ili sličica. Predstavljaju kretanje, beskonačnost i harmoniju jer su glatki i nemaju oštre uglove. Simbolična značenja: harmonija, jedinstvo, beskonačnost, ciklusi, kretanje, tok, zajednica, odnosi, celovitost, savršenstvo.

Čvrsti, pravi uglovi i paralelne linije kvadrata i pravougaonika dočaravaju izgrađene strukture i okruženja. Oni prenose utemeljenost, pravac i proporciju. Kvadrati i pravougaonici su najčešće korišćeni oblici u veb dizajnu, posebno kao osnova ili okvir za pojednostavljenje složenih veb dizajna. Uglavnom se koriste za organizovanje elemenata i informacija unutar stranice. Izazivaju osećaj ravnoteže, pouzdanosti i sigurnosti. Obično se koriste za menije za navigaciju i dugmiće za poziv-na-akciju. Simbolična značenja: stabilnost, red, snaga, pouzdanost, profesionalizam, pragmatizam, integritet, ravnoteža.

Trouglovi usmeravaju pažnju svojim dinamičnim oblikom. Mogu izgledati energično ili agresivno u zavisnosti od orijentacije. Sugerišu hijerarhiju kada su prikazani naslagani. Trouglovi su jaki geometrijski oblici koji označavaju kretanje i pravac, i koriste se za usmeravanje posmatrača na određeno područje stranice. Mogu preneti suprotna značenja, u zavisnosti od njihovog položaja. Ako je trougao okrenut prema gore, on prenosi snagu, stabilnost i energiju. Ali kada je okrenut prema dole, postaje nestabilan i može preneti napetost ili sukob. Simbolična značenja: energija, akcija, napetost, nauka, pravo, religija, hijerarhija, moć, stabilnost strukture.

Spirale su suštinski dinamične, privlačeći pogled duž putanje uvijanja. One odražavaju generativne procese u prirodi, od spiralnih galaksija do školjki nautilusa. Simbolična značenja: rast, ekspanzija, napredak, putovanje, evolucija, transformacija, kreativnost, mašta, prirodni procesi.

Talasaste i zakrivljene linije izbegavaju krutost, što implicira fluidnost i nepravilnost. Mogu izgledati bezbrižno, ali i emocionalno osetljivo. Krugovi omekšavaju oštre krivine. Krive dodaju osećaj fluidnosti dizajnu stranice, čineći da se gledalac oseća smireno i opušteno. Pošto su krive glatke i tečne, one pomažu da podstaknu gledaoce da istraže stranicu bez naprezanja očiju. Dizajneri mogu da koriste krive da bi površina izgledala elegantnije i savremenije. Simbolična značenja: voda, fleksibilnost, promenljivost, lakoća, gracioznost, ćudljivost, intuicija, emocija, sloboda, nezavisnost.

Zašto je upotreba vizuelne prezentacije pravi izbor?

Dolazimo do zaključka da je vizuelna prezentacija u digitalnom marketingu i veb dizajnu postala dominantan vid komunikacije.

Sa njom, tekstualni sadržaj nije izgubio na kvalitetu, već je upotpunjen novom dimenzijom – vizuelnom, koja na intezivniji način zaokuplja pažnju posetioca.

Prilagodimo se novoj digitalnoj eri, gde je svakim danom vidljiviji efekat ovog vida marketinga, jer plodovi emotivne involviranosti nagrađuju većim brojem lojalnih klijenata.

 

Izvori: How To Use the Psychology of Web Design To Influence User Behavior | CXL , 

Psychology Of Shapes In Design With Theories And Principles (digitalarcane.com) , 

Color Theory In Web Design: A Complete Guide (2024) (elementor.com),

The Psychology of Visual Marketing: Using Color and Design to Influence Audience – AdLift ,

 

Ako ste spremni da pomerate granice, javite nam se!

Pišite nam na mail: [email protected]

ili

Pozovite broj za Srbiju: +381 64 297 48 22 

Pozovite broj za Bosnu i Hercegovinu: +387 65 150 618

Turmalin tim 🙂


Pošalji Mail

Zainteresovani ste za usluge naše agencije?

Ostavite nam svoje podatke kako bismo Vas kontaktirali za više informacija.

Слика 1ТП1Т

Ana Nenadović

Ostavite komentar:
Podelite ovaj članak: