Prva i najvažnija napomena je da je copywriting veština koja se uči. To je vrlo slično vežbanju mišića. Kada odete u teretanu, radite sklekove, dižete tegove – od svega toga Vaši mišići jačaju. Isto tako, treba da vežbate svoje copywriting mišiće ako želite da postanete bolji copywriter.
Kojih je to sedam vežbi kojima možete ojačati svoje copywriting mišiće?
1. Napravite jednu posebnu email adresu samo za učenje
To ne treba da bude Vaša primarna email adresa, već adresa koju ćete koristiti isključivo za subscription tj. prijavu na različite liste za primanje obaveštenja, informacija i besplatnog materijala.
Recimo, ja koristim Gmail i ono što je kod njega zgodno je to što nudi opciju za filtriranje poruka. Bukvalno možete da napravite filter za svaku temu ili autora. Nešto slično kao kada biste na kompjuteru za svaku temu pravili poseban folder.
To je način da postepeno i lako gradite svoju email arhivu tuđih radova. Kada prikupljate različite mejlove, od različitih ljudi, sa različitih stranica, imate pregledno na jednom mestu svoj materijal za inspiraciju i učenje.
Nema potrebe da koristite svoju glavnu email adresu, jer bi Vas tako svaki dan zatrpavalo na stotine mejlova. Napravite poseban nalog i jednostavno ga otvarajte u trenucima kada je vreme za učenje.
2. Posetite sajt swiped.co
Tamo ćete pronaći mnogo različitih swipe fajlova i prodajnih tekstova, a među njima bi bilo korisno da izdvojite tzv. kontrolne radove. Kontrolni radovi su radovi iz oblasti marketinga koji su dokazano doveli do konverzije tj. prodaje. Radovi koji su dokazano doneli zaradu.
Potražite ih i sačuvajte, možete ih i odštampati ako će Vam tako biti preglednije. U njima izdvojte ključne elemente. Obeležite naslov, storytelling deo, garanciju… Analizirajte sve, jer to je majstorski rad drugih ljudi. Rad na koji treba da se ugledate.
Kroz ovu analizu ćete bolje razumeti šta je to što neki copy čini zaista dobrim, šta je ono što u praksi radi. Svaki naslov koji Vam se dopadne možete kopirati npr. u jedan Word fajl, lepo ih organizovati. Tako gradite svoju malu virtuelnu biblioteku. Poslužiće Vam za ideje u budućnosti.
3. Razgovarajte sa krajnjim korisnicima
Ovo je tako jednostavno, a daje neverovatne rezultate. Kada Vas klijent kontaktira i angažuje da napišete copy, jedna od prvih stvari koju treba da pitate je: “Hej, mogu li da popričam sa nekom od Vaših mušterija?” Bili biste šokirani koliko preduzetnika i vlasnika kompanija propusti da postavi ovakva pitanja. Koliko njih uopšte ne razgovara sa svojim mušterijama.
Zatražite kontakt podatke najboljih mušterija Vašeg klijenta i popričajte s njima. Pitajte ih zašto su se odlučili da sarađuju sa kompanijom Vašeg klijenta. Šta ih je motivisalo na kupovinu kod njih? Zašto nisu otišli kod konkurencije? U najvećem broju slučaja, tako ćete saznati sve.
Možda im se najviše svideo kvalitet usluge, sam brend, kako radi neki određeni proizvod. Kada saznate zašto se mušterije odučuju baš za Vašeg klijenta, idite kod njega i pitajte da li on zna zašto ljudi kupuju kod njega. Reći će da je to iz razloga A, B ili C, a Vi ćete reći – ne. Jer Vi ste čuli prave razloge direktno od mušterija i znaćete da oni kupuju tu zbog X, Y ili Z.
Klijent će Vam reći: “Čoveče, pa Vi ste genije! Kako ja to nisam znao o svojim mušterijama!?”, a Vi ćete se samo slatko nasmejati i odgovoriti: “Pa zato što niste pitali”.
Kao copywriter, potrebno je da uzmete ono što je očigledno i prema tome kreirate svoju poruku. Pričajte sa četvoro, petoro ljudi i saznajte koji su njihovi razlozi za kupovinu od određenog brenda. Velike su šanse da bi i drugi ljudi od tog brenda kupovali baš iz tih istih razloga!
Napravite marketing poruku u skladu sa tim, pustite je na tržište i videćete rezultate. Svojim klijentima ćete izgledati kao heroj. Nije sve u pisanju. Mnogo toga ima u istraživanju, u razumevanju mušterija – a većina ljudi se uopšte ne trudi da to učini.
4. Tražite fidbek
Ovo je zapravo savet Gerija Halberta, jednog od najboljih svetskih copywritera, na čijem primeru možete mnogo naučiti. Geri je svojevremeno praktikovao jednu vežbu. Kada završi sa pisanjem nekog marketinškog teksta, on ode u kafić, na neko javno mesto i lokalnim ljudima pokazuje to što je napisao.
Ljudima je davao svoje tekstove i pitao ih šta misle. Ako kažu: “Dobro je” ili “Super, ekstra”… To znači da je smeće. To znači da ništa ne valja.
To nije reakcija koju želite.
Ako kad pročitaju Vaš tekst kažu: “A gde mogu ja to da kupim?” ili “Pa meni baš ovo treba!”, e onda već imate nešto.
Pokazujte svoj rad ljudima, čak i onima koji možda nisu Vaše idealne mušterije. Neka pogledaju, neka Vam daju neki fidbek. Jer, daće Vam informacije iz novog ugla, nešto čega možda niste bili svesni, nešto o čemu možda niste ni razmišljali!
Obavezno proverite da li postoji nešto što je opštoj masi nejasno. Možda koristite neke termine koje mislite da svi razumeju, a prosečan čovek zapravo uopšte nema pojma o čemu pričate. Bitno je da ljudi shvate Vašu poruku, da im je jasno tačno šta svaki njen deo znači. Distancirajte se malo od onoga što radite i onoga što prodajete. Tako ćete najbolje preneti poruku svojoj idealnoj publici.
5. Pročitajte naglas
Kada napišete copy, otiđite u neku tihu prostoriju. Vašu spavaću ili dnevnu sobu, negde gde nema nikoga i pročitajte svoj copy naglas. Kada ispišete tekst, stranicu, objavu, email – uvek prvo pročitajte sami sebi naglas. Tako ćete primetiti da li postoje neki delovi koji jednostavno ne štimaju, koji remete flow ostatka teksta, ne zvuče prirodno itd.
Ako nešto Vama zvuči neprirodno dok čitate naglas, sigurno će zvučati neprirodno i Vašem čitaocu. Izmenite svaki segment koji zapinje. Možda neka reč zvuči previše komplikovano, možda će zbuniti ljude. Zamenite je nekom rečju koja je lakša za razumevanje. Ovo je odličan način da poboljšate svoj tekst.
6. Ručno prepisujte tuđe radove
Ovo je verovatno jedna od najvažnijih vežbi. Ipak, toliko ljudi je čulo za ovo i nažalost uopšte to ne koriste u praksi. Moguće da ih previše mrzi, stvar lenjosti. Ipak, vežba je vrlo efektna. Uzmite proverene objave, članke, marketinške tekstove i prepišite sve – od reči do reči – svojom sopstvenom rukom. Rukopisom. Bez kompjutera, bez kucanja. Samo dobri stari papir i olovka. Zašto?
Zato što tako reprogramirate svoj nervni sistem. Vi učite. Ima nešto u tome kad Vam reči prođu kroz ruku. Pisanjem aktivirate drugačiji deo mozga nego kucanjem. Možda deluje glupo i bespotrebno, presporo… Mnogo je brže iskucati sve, zar ne?
Ali tako nećete dobiti željene rezultate.
Samo pišite, prepisujte. I to više puta jedan isti tekst. Nakon nekoliko puta, prosto će Vam nešto kliknuti. Počećete sami da dovršavate rečenice. To je jedno vrlo neobično iskustvo koje Vam verovatno trenutno ni ne zvuči kao korisno, ali morate probati. Morate to sami iskusiti.
Nešto će prosto u Vama kliknuti i odjednom ćete ući u psihologiju, u mentalno stanje copywritera. Pisaćete i odjednom ćete shvatiti o čemu je prvobitni pisac razmišljao, kojom se idejom vodio dok je sastavljao taj tekst. Pošto na neki način pokušavate da imitirate iskusne copywritere, ubrzo ćete pokupiti njihove glasove. Biće to kao download njihovog stila pisanja u Vaš mozak. Jako lud osećaj.
To, naravno,može potrajati. Može proći nekoliko meseci dok ne doživite svoj “Aha!” momenat. Ali to je način da postanete zaista dobar copywriter. Ugledajte se na copywriting majstore i učite od njih. Prepisujte njihove tekstove 5, 10, 20 puta, dokle god Vam ne klikne.
7. Pišite svaki dan
Ako planirate da postanete profesionalni copywriter, ovo je ono što pravi razliku od amatera. Amater na pisanje gleda kao na hobi. Zamislite npr. da igrate tenis s vremena na vreme, kad Vam tako dođe – onda ste teniser amater. Ako ste profesionalni teniser, to radite stalno. Takođe, naravno, plaćeni ste da to radite, ali poenta je da je to postao ključan deo Vašeg životnog stila.
Tako da ne možete biti dobar pisac ako ne pišete svaki dan. Nebitno da li je to samo pet minuta ili 10, 20, 30 minuta na dan. Hajde nek bude 30 minuta dnevno. Ujutro, uveče, nebitno kad. Ali 30 minuta dnevno posvetite pisanju. Što više budete pisali, to će Vam pisanje ići brže i lakše.
U početku Vam možda treba, npr. tri sata da sastavite dobru reklamu, dobar email. To će ići brže, ako budete pisali sve više i više. Ubrzo će se to pretvoriti u dva sata, zatim u jedan i na kraju ćete postati dovoljno spretni da napišete vrlo dobar email za samo 5, 10 minuta. Jer sve je stvar vežbe. Copywriting je veština koja se uči.
Naš tim je orijentisan na izradu sajtova usmerenih na prodaju, što podrazumeva i copywriting usluge. Naravno, ukoliko želite sajt na kome ćete sami pisati tekstove, tu smo da pomognemo oko tehničkih delova i zajednički kreiramo najbolju strategiju za Vas. Više o našem načinu rada pročitajte ovde.
Izvor: youtube.com/DanLok